Friday 27 January 2012

Samen breien


Zelf heb ik nog op de basisschool leren breien. De meisjes gingen twee keer per week naar de handwerkjuf, de jongens deden handenarbeid. Zo heb ik leren breien, haken, borduren, macramé-en en werken met de naaimachine. Hoewel ik het toen niet altijd leuk vond, ben ik nu blij met die praktische basis.

Hier in de community zien mensen mij vaak breien tijdens bijeenkomsten en vergaderingen. Ik heb meestal voor dit doel sokken op de pennen staan en heb die inmiddels al zo vaak gemaakt dat ik ze kan breien en intussen mijn aandacht volledig bij de bijeenkomst kan houden. Grappig, dat mensen denken dat met vijf pennen breien zó ingewikkeld is; voor mij is het een no-brainer!

Steeds vaker kwamen mensen naar me toe met de vraag of ik ze kan leren breien en haken. Dat doe ik nu en het is heel gezellig! Op een of andere manier schept het een band om samen iets te doen of te maken. Kopje thee erbij, beetje kletsen, beetje lachen... en ondertussen iets unieks maken.

6 comments:

Zem said...

De handwerkles op de lagere school: je roept mijn herinnering wakker.
En het vriendinnetje, dat altijd met zweterige handjes te strak breide, en die steken, die je liet vallen en die de juf op wonderbaarlijke wijze weer ophaalde.
Goed trouwens dat men weer belangstelling krijgt voor het breien. Ik zag laatst een oudere breiende dame in de trein die een belangstellend meisje die toevallig naast haar zat, de eerste beginselen bijbracht.

Anonymous said...

Jammer dat je niet om de hoek woont anders mocht je mij wel leren sokken breien :)
Al zou het een mooie gelegenheid zijn om eens naar Findhorn af te reizen natuurlijk :)
Gelukkig gaat beenwarmers, sjaals en rechte lappen breien me wel goed af. Ik gebruik een rondbreinaald maar voor sokken zijn die heel erg klein, en dat lukt mij niet.

Unknown said...

@ Zem: ja, leuk dat er weer meer gebreid wordt. Ik brei ook altijd in de trein en er zijn altijd wel mensen die dan een praatje met me beginnen.
@ Bean: Nou, je bent welkom hier, hoor! Dan leer ik je sokken breien.

Helena said...

O, ja gezellig samen breien. Ik leer mijn jongens ook breien. De oudste van 8 kan het al aardig. Op school is er inderdaad geen tijd meer voor handwerken, dus rommelen we thuis maar wat aan.

Unknown said...

Goedendag, voor het magazine Genoeg ben ik op zoek naar een leuke brei-foto. Zouden we deze foto mogen plaatsen? Ik hoor graag van u. roos@genoeg.nl Met vriendelijke groeten, Roos

Unknown said...

Goedendag, voor het magazine Genoeg ben ik op zoek naar een leuke foto van breien. Zouden we deze foto mogen plaatsen? Ik hoor graag van u, met vriendelijke groet Roos van der Sanden roos@genoeg.nl www.genoeg.nl

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...