Wednesday 24 February 2010

Merels en slakken




Ik heb weinig plagen in mijn tuin, maar met slakken heb ik heel wat te stellen. Ik werk niet met gif en weet, dat een slakkenplaag een uiting is van een onbalans in de tuin. Dieren in de tuin kunnen helpen het aantal slakken binnen de perken te houden.

Inmiddels heb ik met eigen ogen kunnen zien dat ook vogels bijdragen aan een beter biologisch evenwicht in de tuin. Ik had al eens gelezen, dat merels huisjesslakken tegen een steen kapotslaan en dan de slak opeten. Gisteren, toen ik - verlangend om weer aan de slag te gaan - door mijn tuin liep, viel mijn oog op een stuk trottoirtegel, met allemaal kapotte slakkenhuizen eromheen. Het is dus echt zo! Nu maar hopen dat ze de vriendelijke gewone tuinslak, die alleen afval eet en dus een goede functie heeft, met rust laten en de segrijnslak, een veelvraat met een bruin huis, juist op hun menu zetten!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...