Wednesday 6 January 2010

Melkzure groenten goed gelukt!

Eerder vertelde ik hier over de potten met groenten, die ik volgens de methode van melkzure gisting inmaakte. Ze moeste enige weken staan om op smaak te komen en gisteren heb ik ze uitgeprobeerd. Ze waren beide goed gelukt! De rode kool met ui en appel vond ik het meest geslaagd, maar de gember in de wortels was ook erg lekker. Op de pot met wortel was wel een wit laagje gekomen, die 'kaam' heet. Dit schijnt bij het proces te kunnen horen, maar moet er wel van afgeschept worden. Nu wou ik, dat ik een pot met een bredere opening had gekozen...

Melkzure gisting is toch een heel bijzonder iets. Het zorgt voor een zeer goede houdbaarheid zonder verhitting en vergroot de voedingswaarde van de groentes in plaats van die te verminderen. Het proces vereist gezonde groentes, anders lukt het niet. Dus: vers en zonder kunstmest en bestrijdingsmiddelen geteeld. Zeer geschikt dus voor oogst uit je eigen tuin. Ik dacht dat je dit alleen kon doen ik grote potten met vele kilo's kool, maar het blijkt dus ook te kunnen met gewone glazen potten met schroefdeksel. Dat is handig, zo kun je het tussendoor doen en wordt het niet een enorm project.
Inspiratie vond ik onder meer in Nourishing Traditions van Sally Fallon, Melkzuurgisting bij u thuis van A. Schöneck en Handboek Inmaken en Bewaren van Anna Spreng.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...